Un volt pels límits de l’Alt Urgell: Vila-rubla, Biscarbó i els seus voltants

El barranc de Cubell en els seus inicis (Alt Urgell, Països Catalans)Darrerament us hem comentat la passió coponenca per la Serra del Boumort; fruit d’aquesta passió que últimament estem tornant a activar, hem previst fer una travessa de tres dies al setembre per zones poc conegudes (també per nosaltres) de la Serra.

Al nord de la Serra de Taús i de Mollet, amb Les Piques (1.971 m.) com a cim culminant, s’obren un seguit de valls i fondalades que són les terres més septentrionals de la comarca de l’Alt Urgell, amb uns quants poblets desconeguts com Biscarbó, Freixe, Junyent, La Torre o Vila-rubla. Podríem dir que la carretera del Coll del Cantó tanca aquestes terres, amb permís del Pic de l’Orri (2.439 m.), ja a la comarca del Pallars Sobirà.

Aquest diumenge vam anar a fer una primerza aproximació a la zona des del Port del Cantó, un bon lloc per iniciar una travessa d’est a oest al Boumort, amb un paisatge molt diferent a les muntanyes boscoses centrals. El cotxe es pot deixar a una àrea de descans que hi ha ben bé a dalt del Port del Cantó, on comença la pista cap a Junyent i Freixe.

Una bona florida al port del Cantó (Alt Urgell, Països Catalans)Des d’aquí podem agafar una pista en forta pujada que s’inicia ben bé davant nostre, a uns 1.700 m.; a la dreta marxa la pista en bon estat de Biscarbó, Junyent i Freixe. De seguida arribem a una zona més planera i entre prats ens dirigim cap al coll de Pratprimer, sota el Turó de Comafornell. El relleu de la zona és suau i aturonat, amb força prats i clapes de bosc que es poden superar sense dificultats. En un d’aquests prats trobem unes quantes vaques pasturant i una mare senglar amb les seves 6 o 7 cries corrent darrera seu. Les vistes són impressionants en totes les direccions.

El Tossal de l'Orri (2.439 m.) des de prop del port del Cantó (Alt Urgell, Països Catalans)Caminant pels plans de Pratprimer (Alt Urgell, Països Catalans)Des del coll no continuem per la pista sinó que comencem a baixar pel costat del barranc de Cubell, sense perdre alçada. La zona inicial de depressió del barranc és preciosa i suau, però aviat sembla acabar-se bruscament i perdre alçada vers el torrent de Vila-rubla. Noslatres seguim vorejant el serrat de Pratprimer per un caminol antic en el qual trobem dos petits refugis de pedra seca. Aquest camí ens porta al cap de la serra, des d’on comencem a baixar per dret sense rastres evidents del camí. El barranc ja ens queda una mica lluny i la vall del riu Solans es veu al fons plena de taques que resulten ser vaques. Vila-rubla ha de quedar ben bé a sota nostre, però la inclinació del terreny no ens permet veure’l.

Una preciosa vista de la vall del riu Solans (Alt Urgell, Països Catalans) Aixopluc al serrat de Pratprimer (Alt Urgell, Països Catalans)  Aixopluc de pedra al serrat de Pratprimer (Alt Urgell, Països Catalans)

Aviat ens trobem baixant per velles feixes abandonades, plenes d’orenga i espígol totalment florit. Un terreny incòmode que poc després de passar per una brolladura d’aigua es converteix en un camí vell que va baixant pel mig d’un esperó de roca fins ben bé Vila-rubla. A la dreta ja fa estona que veiem Biscarbó, una mica més enlairat. Ens sorprén a la llunyania veure que la majoria de teulades de les poques cases que es veuen als dos pobles es troben en molt bon estat.

Baixant a Vila-rubla per serrat de Pratprimer (Alt Urgell, Països Catalans)Vila-rubra actualment és un poble molt xic on no hi viu ningú tot l’any. Les cases estan arreglades pel cap de setmana, sense ser massa excessives. La casa que més ens va agradar és una que no estava restaurada i encara tenia un rellotge de sol pintat a la paret. Uns 20 m. sota el poble passa el torrent de Vila-rubla, després riu de Solans. És una zona molt arbrada i ombrívola, i se sentia força brugit d’aigua. De fet, pocs centenars de metres més amunt s’ajunten dos torrents: el torrent de Comaleda i el riu de Biscarbó.

Tot i que on conflueixen aquests dos torrents es veien traces d’un camí que pujava directe a Biscarbó, vam preferir seguir la pista forestal. Aquesta pista va a donar el tomb per poder creuar el torrent de Comaleda. Just a sota, es forma un toll d’aigua ben neta i fresca, un de tant que deu haver-hi en el poc recorregut d’aquest torrent. Realment baixava força aigua per l’època de l’any!

Una papallona preciosa.... (Alt Urgell, Països Catalans)   Casa i rellotge solar a Vila-rubla (Alt Urgell, Països Catalans)   El poblet de Biscarbó (Alt Urgell, Països Catalans)

Biscarbó es troba a poc més d’un quilòmetre de Vila-rubla. És un poble força maco, i petit, presidit per una gran casa i una petita ermita rural. Vam tenir la sort de poder parlar amb una parella d’allà que havien anat a visitar el pastor que els hi porta el ramat, únic habitant del poble. Un home rústic, rústic, pastor per vocació, amb el seu sarró fet de llana d’ovella… Ells ens van explicar una ruta alternativa a la pista que retorna cap al Coll del Cantó, a petició nostra.

Biscarbó des de Vila-rubla (Alt Urgell, Països Catalans)    Petit estany al torrent de Comalada (Alt Urgell, Països Catalans)  Vila-rubla des de prop de Biscarbó (Alt Urgell, Països Catalans)

Cal pujar al coll de Gatnau (1.659 m.), sobre mateix de Biscarbó, des d’una font a tocar del poble. Un cop al coll, amb unes vistes espectaculars sobre el Pirineu, s’ha d’anar a la dreta pujant per una vessant de la serra de Llagunes. A l’esquerra et pots dirigir cap a la punta del serrat de Gatnau, on hi ha un dolmen espectacular, especialment per les vistes sobre l’Alt Urgell i especialment el vast territori del Boumort. Un lloc increïble, on els morts deurien poder descansar en pau. Nosaltres hi vam pujar pel dret, per dins d’un bosc espés, sense anar fins el coll.

Arribant al dolmen de Biscarbó (Alt Urgell, Països Catalans)   Vistes des del serrat de Gatnau (Alt Urgell, Països Catalans)   Dolmen de Biscarbó (Alt Urgell, Països Catalans)

Després, un cop vist el dolmen, vam arribar-nos fins el coll i vam començar una ascensió per una pista vella que en poca estona va ressegir per una carena planera tot el serrat de Llagunes. Aquesta pista vella s’ha de seguir tota l’estona fins que en dos o tres quilòmetres enllaça amb la pista forestal de Freixe i Junyent, a uns centenars de metres d’on havíem deixat el cotxe. Abans d’arribar-hi, però, tres caballs i un poltre ens acaben d’alegrar la jornada. En total, poc menys de tres hores de caminada per una zona desconeguda i preciosa, rica en fauna i flora i amb unes vistes espectaculars del Pirineu i Prepirineu català.

Serrat de Llacunes des del coll (Alt Urgell, Països Catalans)   Biscarbó i Vila-rubla des del coll de Gatnau (Alt Urgell, Països Catalans)  Les Piques (1971 m.) des del serrat de Llagunes (Alt Urgell, Països Catalans)